Montessoripedagogik
Vi grundar vår pedagogik på övertygelsen om alla barns vilja och förmåga att lära. En viktig del i den pedagogiska idén är att låta barnen tänka och arbeta i lugn och ro, ge dem möjlighet att göra klart det de arbetar med samt ge dem tillfällen att reflektera över sitt eget lärande.
Frihet och disciplin
Genom att arbeta i montessorimiljön får barnet en självkänsla som leder till självdisciplin, självkontroll och självrespekt. Till en början består friheten att välja inom ramar som utvidgas vartefter barnen känner trygghet i miljön. I montessoripedagogiken har disciplin en positiv laddning som kommer inifrån, byggd av den egna kraften och en förståelse för sina medmänniskor. Pedagogiken syftar till att utveckla barnet till en ansvarskännande människa, säker på sig själv och sin egen förmåga utan behov av en utifrån påförd disciplin.

Ordning
Ordning är av stor betydelse, både den förberedda miljön som är anpassad till barnens storlek och där var sak har sin plats, fasta rutiner för hur allt går till samt hur man uppträder mot varandra med pedagogen som förebild. Först när barnen känner trygghet i sin miljö kan de ta till sig kunskap.

Hjälp mig att göra det själv
Detta är vår tanke som grundar sig på att individen/eleven klarar inlärningen på egen hand. Pedagogen berättar, beskriver, stimulerar till diskussion och nya frågeställningar samt visar hur materialet skall användas för att ge meningsfull träning. Sedan gäller det för barnet att arbeta självständigt med sin uppgift. Genom att låta barnen fritt experimentera, pröva sig fram och öva sig inom olika områden, har man undanröjt de hinder som vi vuxna normalt ställer i vägen för barnens naturliga utveckling och inneboende resurser.
Montessoripedagogiken praktiseras världen över och stämmer väl överens med de svenska läroplanerna i dagens förskola och skola.

Trygghet
Trygghet är grunden för inlärning.
Trygghet är när eleven förstår och ser samband samt får arbeta från konkret till abstrakt. Trygghet är att ta tillvara på elevens egna erfarenheter som grund för inlärning. Trygghet är även att bli tagen på allvar och veta vad som är tillåtet och vilka regler gäller. Trygghet är när eleven vet att de vuxna ser just mig.

Kunskap
Dr Maria Montessori ansåg att målet med utbildning inte bör vara att fylla barnet med fakta utan snarare att odla barnets egen naturliga lust att lära och att behålla sin naturliga nyfikenhet att lära lång efter åren i klassrummet.
Vi jobbar med mindre grupper och kan utmana våra elever på sina egna kunskaps nivåer.

Kreativitet
Barn har en enorm kreativitet, som är riktad mot att bli en "utvecklad individ, utrustad med en känslig själ, ett öga som ser och en hand som utför". Detta är hur Dr Maria Montessori beskriver de grundläggande egenskaperna hos den kreativa individen.

Glädje
Barn har en medfödd nyfikenhet och ett lustfyllt lärande. Vi tar vara på den gåvan. Upptäckandets glädje är en positiv drivkraft och barnen lär sig för sin egen skull. Montessoripedagogiken följer de nationella läroplanerna och inom de ramarna arbetar barnen med stor frihet och under eget ansvar, både individuellt och i grupp. Den personliga drivkraften uppmuntras.
